Developed for grades 1-12 and available in French and English, these lessons are designed to nurture the student competencies required for historical thinking and inquiry. Each lesson introduces a thinking tool and a related historical thinking concept that can then be used to support curriculum-related learning activities and inquiry projects. The development of these lessons was made possible with generous funding from the Canada History Fund of the Government of Canada.
Assessing historical commemorations: Judging the appropriateness of a commemoration of a historically significant event or person
Creating effective inquiry questions: Creating effective inquiry questions to learn about people, events, and places in a community
Critically reading a source: Identifying intended and unintended purposes and messages of text and other sources when inquiring into local history
Explaining the significance of historical events: Using criteria to explain the significance of a historically important person, place, event, or idea
Identifying important voices: Identifying voices and perspectives that should be considered when learning about local histories
Judging continuities and change: Judging continuity and change in the history of a community
Listening and learning from Elders: Use a strategy before, during, and after listening to learn with an open mind and heart; take responsibility for making sense of learning when listening to an Elder
Paying attention to emotions when learning: Use a strategy to identify and respond to emotions that may arise when learning about historical experiences or events
Reading traces when inquiring into local histories: Analyzing historical evidence to better understand local history
Selecting actions to strengthen relationships: Identify and develop actions that will strengthen relationships and contribute to reconciliation among Indigenous and non-Indigenous peoples in Canada
Selecting stories for inquiry: Using criteria to help select stories or questions for inquiry and investigation
Selecting useful sources for inquiry into local histories: Using criteria to select the most useful sources to support inquiry into local histories
Choisir des actions pour renforcer des relations : Trouver et élaborer des actions qui aideront à resserrer les liens et favoriseront la réconciliation entre les Autochtones et les non Autochtones au Canada
Choisir un sujet d’enquête : Utiliser des critères pour choisir un sujet d’enquête et de recherche
Créer des questions d’enquête efficaces : Créer des questions d’enquête efficaces pour se renseigner et approfondir sa connaissance de personnes, d’événements et de lieux qui font partie d’une communauté
Distinguer les voix importantes : Déterminer les voix et les perspectives dont il faut tenir compte dans une recherche sur des anecdotes locales
Écouter les aînés et apprendre d’eux : Utiliser une stratégie avant, pendant et après l’écoute pour apprendre en faisant preuve d’une ouverture d’esprit et de coeur; prendre la responsabilité d’interpréter les notions apprises lorsque nous écoutons un(e) aîné(e)
Être à l’écoute de ses émotions pendant l’apprentissage : Utiliser une stratégie pour identifier et réagir aux émotions qui peuvent survenir durant l’étude d’expériences ou d’événements historiques
Évaluer des commémorations historiques : Utiliser des critères pour juger de la pertinence d’une commémoration d’un personnage ou d’un événement historique
Expliquer l’importance d’événements historiques : Utiliser des critères pour expliquer l’importance historique d’un personnage, d’un événement, d’un lieu ou d’une idée
Interpréter les traces lors d’une enquête sur l’histoire d’une communauté : Analyser des éléments de preuve historiques afin de mieux comprendre l’histoire locale
Juger des éléments de continuité et de changement : Juger des éléments de continuité et de changement dans l’histoire d’une communauté
Lecture critique d’une source : Déterminer l’objet et les messages voulus et non voulus des textes et d’autres sources lorsqu’on enquête sur l’histoire locale
Sélectionner des sources utiles aux fins d’une enquête sur l’histoire locale : Utiliser des critères pour sélectionner les sources les plus utiles aux fins d’une enquête sur l’histoire locale