Inquiring into local and Indigenous histories

Developed for grades 1-12 and available in French and English, these lessons are designed to nurture the student competencies required for historical thinking and inquiry. Each lesson introduces a thinking tool and a related historical thinking concept that can then be used to support curriculum-related learning activities and inquiry projects. The development of these lessons was made possible with generous funding from the Canada History Fund of the Government of Canada.

English

PDF documentAssessing historical commemorations: Judging the appropriateness of a commemoration of a historically significant event or person

PDF documentCreating effective inquiry questions: Creating effective inquiry questions to learn about people, events, and places in a community

PDF documentCritically reading a source: Identifying intended and unintended purposes and messages of text and other sources when inquiring into local history

PDF documentExplaining the significance of historical events: Using criteria to explain the significance of a historically important person, place, event, or idea

PDF documentIdentifying important voices: Identifying voices and perspectives that should be considered when learning about local histories

PDF documentJudging continuities and change: Judging continuity and change in the history of a community

PDF documentListening and learning from Elders: Use a strategy before, during, and after listening to learn with an open mind and heart; take responsibility for making sense of learning when listening to an Elder

PDF documentPaying attention to emotions when learning: Use a strategy to identify and respond to emotions that may arise when learning about historical experiences or events

PDF documentReading traces when inquiring into local histories: Analyzing historical evidence to better understand local history

PDF documentSelecting actions to strengthen relationships: Identify and develop actions that will strengthen relationships and contribute to reconciliation among Indigenous and non-Indigenous peoples in Canada

PDF documentSelecting stories for inquiry: Using criteria to help select stories or questions for inquiry and investigation

PDF documentSelecting useful sources for inquiry into local histories: Using criteria to select the most useful sources to support inquiry into local histories

Français

PDF documentChoisir des actions pour renforcer des relations : Trouver et élaborer des actions qui aideront à resserrer les liens et favoriseront la réconciliation entre les Autochtones et les non Autochtones au Canada

PDF documentChoisir un sujet d’enquête : Utiliser des critères pour choisir un sujet d’enquête et de recherche

PDF documentCréer des questions d’enquête efficaces : Créer des questions d’enquête efficaces pour se renseigner et approfondir sa connaissance de personnes, d’événements et de lieux qui font partie d’une communauté

PDF documentDistinguer les voix importantes : Déterminer les voix et les perspectives dont il faut tenir compte dans une recherche sur des anecdotes locales

PDF documentÉcouter les aînés et apprendre d’eux : Utiliser une stratégie avant, pendant et après l’écoute pour apprendre en faisant preuve d’une ouverture d’esprit et de coeur; prendre la responsabilité d’interpréter les notions apprises lorsque nous écoutons un(e) aîné(e)

PDF documentÊtre à l’écoute de ses émotions pendant l’apprentissage : Utiliser une stratégie pour identifier et réagir aux émotions qui peuvent survenir durant l’étude d’expériences ou d’événements historiques

PDF documentÉvaluer des commémorations historiques : Utiliser des critères pour juger de la pertinence d’une commémoration d’un personnage ou d’un événement historique

PDF documentExpliquer l’importance d’événements historiques : Utiliser des critères pour expliquer l’importance historique d’un personnage, d’un événement, d’un lieu ou d’une idée

PDF documentInterpréter les traces lors d’une enquête sur l’histoire d’une communauté : Analyser des éléments de preuve historiques afin de mieux comprendre l’histoire locale

PDF documentJuger des éléments de continuité et de changement : Juger des éléments de continuité et de changement dans l’histoire d’une communauté

PDF documentLecture critique d’une source : Déterminer l’objet et les messages voulus et non voulus des textes et d’autres sources lorsqu’on enquête sur l’histoire locale

PDF documentSélectionner des sources utiles aux fins d’une enquête sur l’histoire locale : Utiliser des critères pour sélectionner les sources les plus utiles aux fins d’une enquête sur l’histoire locale

Funded by Government of Canada